Wyciśnij maksimum z Panasonica GH3 podczas filmowania

tytul-GH3ad

Panasonic Lumix DMC-GH3 to aparat oferujący wspaniała jakość filmów, oto zestaw porad jak wycisnąć z niego więcej.

Podstawy filmowania prawie każdym aparatem cyfrowym:
Najczęściej prędkość migawki powinna być ustawiona na 1/50 odpowiada to częstotliwości oświetlenia elektrycznego w regionie europejskim. Dzięki temu nie mamy na obrazie efektu migotania. Inną zaletą 1/50 jest rozmycie ruchu, podobne do tego jak widzi ludzkie oko.

Standardowa prędkość odtwarzania filmów w Europie to 25 klatek na sekundę. Warto też nagrywać z prędkością 50 klatek na sekundę, ponieważ jest wtedy mniejszy rolling shutter. Dzięki wyższej prędkości można też łatwo spowolnić materiał i otrzymać film w zwolnionym tempie. W przypadku zmiany prędkości powinniśmy też zmienić czas otwarcia migawki.

Generalna zasada polega na ustawieniu dwa razy krótszego czasu otwarcia migawki niż ilość klatek na sekundę. Jeśli na przykład nagrywamy Olympusem E-M5 gdzie jest do dyspozycji tylko 30p, wtedy migawkę ustawiamy na 1/60.

pokretlo

Ustawienia GH3
Przede wszystkim kręcimy w trybie filmowania kreatywnego, daje nam to wiele opcji. Podczas nagrywania można zmieniać wartość przysłony i migawki oraz ISO. W tym trybie nie można robić zdjęć.

Ustawianie ostrości
Używamy ręcznego nastawiania – dźwignia trybu ostrości w pozycji MF. W niektórych przypadkach może być przydatny AF z włączoną opcją AF+MF w Menu Własne str 3/8. Wtedy działa to inaczej niż w aparatach Olympusa gdzie podobna opcja AF+MF, pozwalała używać pierścienia ostrości w trybie AF przed nagrywaniem oraz w jego trakcie. W przypadku Panasonica, jeśli chcemy ostrzyć automatycznie i ręcznie to należy wcisnąć do połowy spust migawki, aparat wtedy ustawi ostrość, a następnie nie zwalniając, ani nie dociskając spustu poprawić ostrość za pomocą pierścienia. Podczas nagrywania pierścień będzie nieaktywny.

AF+MF sprawdza się dobrze gdy, kręcimy krótkie ujęcia i wiemy, że filmowany temat nie zmieni swojego położenia.

Uzyskamy najlepsze efekty jeśli te opcje będą włączone:

Menu Film:
Tryb ekspozycji str. 1/5 – ustawiamy na M
Styl zdjęć str. 1/1 – redukcja szumów i ostrość maksymalnie w dół. Obraz wtedy lepiej wygląda, a jeśli trzeba poprawić ostrość to można to zrobić w postprodukcji.

Menu Własne:
Zdjęcie bez obiektywu str. 8/8 – ustawiamy na ON. Dzięki temu można używać szkieł manualnych.
Wspomaganie MF – czyli powiększenie obrazu w celu dokładniejszego zobaczenia ostrości, lepiej niech się aktywuje poprzez naciśnięcie przycisku (opcja druga od dołu), niż przekręcenie pierścienia.

Menu Konfiguracja:
Luminacja wyświetlacza str. 2/6 – ustawiamy na 1 lub 2. Wybór A powoduje, że aparat sam dostosowuje jasność wyświetlacza do otoczenia, co może przeszkadzać w prawidłowej ocenie ekspozycji. Ustawienie na 1 powoduje, że wyświetlacz świeci jaśniej, a na 2 trochę ciemniej.

Rzeczy, które mogą się przydać:
Histogram – Menu Własne str. 4/8
Linie pomocnicze – Menu Własne str. 4/8
Wskaźnik prześwietlenia – Menu Własne str. 4/8 – Na podglądzie nagranego filmu, prześwietlone obszary migają na czarno.
Dodatkowy telekonwerter – Menu Film str. 3/5 – Tą opcję mam przypisaną do jednego z przycisków, a w Menu jest ustawiona na OFF. Cyfrowy telekonwerter działa w ten sposób, że do przechwytywania obrazu wykorzystywany jest tylko środkowy wycinek matrycy, przez co obraz jest powiększony. Gdy nie dysponujemy teleobiektywem, opcja ta może być przydatna. Warto pamiętać, że szum ISO jest wtedy większy, dlatego używajmy cyfrowego telekonwertera tylko z najniższymi wartościami ISO.
Telekonwerter nie działa w następujących trybach filmowych:
FullHD 50p, FullHD 50i, HD 50p, prędkość klatek ustawiona na 40% oraz na 48%, Efekt zabawki.
Czujnik oczu – Menu Własne str. 7/8 – jeśli często korzystamy z wizjera to czułość ustawiamy LOW, jeśli rzadko to OFF.
Podświetlenie nagrywania Menu Film str. 3/5 – pokazuje prześwietlone obszary, ale może też przeszkadzać przy kadrowaniu.

przycisk

 

Rzeczy, które powinny być wyłączone:
Przycisk wideo – Menu Własne str. 7/8 – Zalecam wyłączenie przycisku z czerwoną kropką i zastąpienie go spustem migawki. Powierzchnia tego przycisku jest równa z powierzchnią aparatu, nie jest on ani trochę wypukły, przez co można go łatwo nie docisnąć i tego nie zauważyć. Raz straciłem przez to świetne ujęcie i od tamtej pory używam tylko przycisku migawki.
AF ciągły – Menu Film str. 2/5 – podczas filmowania jest nieprzydatny, wygląda bardzo amatorsko.
i.dynamika – Menu Film str. 2/5 – korektę kontrastu i naświetlenia lepiej robić w postprodukcji.
i.rozdzielczość – Menu Film str. 2/5 – podobnie jak wyżej, klarowność obrazów lepiej poprawić w postprodukcji.
Prędkość klatek – Menu Film str. 1/5 – Jeśli potrzebujemy spowolnić obraz to lepiej nagrywać w 60p i podczas edycji swobodnie spowalniać, mamy wtedy większą kontrolę. Ustawienie -40% da taki sam efekt jak spowolnione 60p, poza tym gdy wybierzemy inną wartość niż OFF, aparat będzie nagrywał w 24p i 24Mb/s.
Cyfrowy zoom – Menu Film str. 3/5 – to nie to samo co cyfrowy telekonwerter, ponieważ zoom powiększa piksele.

Funkcje przycisków – można to ustawić w Menu Własne str. 6/8:
Zalecane ustawienia:
Fn1 – telekonwerter
Fn2 – zostawiamy Quick Menu
Fn3 – zostawiamy asystent AF
Fn4 – proponuję ustawić Histogram, niestety ten przycisk daje nam mało opcji do wyboru.
Fn5 – zostawiamy przełączanie wizjera i wyświetlacza lub inna funkcja

Przydatne informacje:
Pliki MTS w programie Adobe Premiere Pro CS6 będą pozbawione ścieżki audio, wynika to z błędu w programie, w nowszej wersji CC jest już dobrze. Aby rozwiązać ten problem, należy zainstalować Rovi TotalCode for Adobe Premiere Pro.
Style zdjęciowe dostępne w Menu różnią się nieznacznie i dlatego lepiej dopasowywać tonacje w postprodukcji.
Polecam używać kart SD z prędkością zapisu przynajmniej 45MB/s, tyle wystarczy do nagrywania w najwyższej jakości.
Najlepiej nie wychodzić poza ISO 1600, przy bardzo słabym oświetleniu można użyć 3200.

Jaki format wybrać?
W większości przypadków znakomicie sprawdzi się AVCHD 50p 28Mbps. Obraz jest wtedy bardzo dobrej jakości i zajmuje stosunkowo nie dużo miejsca, dobry do wszelkich reportaży i niskobudżetowych filmów. Na pierwszy rzut oka nie zobaczymy różnicy pomiędzy AVCHD, a MOV. Jeśli zależy nam na najlepszej jakości to proponuję wybrać MOV 50p 50Mbps, a w scenach gdzie jest szybka akcja i dużo ruchu – MOV 50p 70Mbps ALL-INTRA. ALL-INTRA oznacza, że każda klatka jest kompresowana i zapisywana oddzielnie, przez co ruch zostaje uchwycony bardzo dokładnie.

The following two tabs change content below.

Adam Delor

Inne wpisy, które mogą cię zainteresować:

2 komentarzy na temat “Wyciśnij maksimum z Panasonica GH3 podczas filmowania”

  1. Adam pisze:

    No właśnie ja raczej preferuję jednak MOV – jakoś łatwiej potem obrabiać po prostu też filmy i przeglądać na komputerze.

  2. kazik pisze:

    Sporo ciekawych informacji

napisz komentarz

Treść