Film – Lustrzanki, bezlusterkowce, kamery filmowe

Mikro Cztery Trzecie kontra reszta świata? Raczej nie da rady, ale format sporo przyczynił się do napędzenia wzrostu technologii budżetowych rozwiązań ukierunkowanych na filmowanie. Głównie za sprawą jednego z twórców systemu – Panasonica, który ma olbrzymie doświadczenie w profesjonalnej produkcji filmowej. Do technologicznej wojny dołączyli bardzo mocni konkurenci ze strony Sony i Blackmagic. W tym artykule nie ma odpowiedzi na pytanie o najlepszą budżetową kamerę. Jest to krótki opis różnych możliwości sprzętowych dostępnych na rynku oraz w którym miejscu stoi Mikro Cztery Trzecie.

Canon

Na początku był tylko Canon i nie miał żadnej konkurencji. Głównie za sprawą modelu EOS 5D Mark II, którego filmowcy coraz częściej wykorzystywali jako profesjonalne narzędzie. Bardzo ważny dla Canona i w ogóle dla świata niezależnych, niskobudżetowych produkcji filmowych był “Reverie” Vincenta Loforeta z 2008 roku – krótki film nakręcony przy użyciu 5D MKII i resztą sprzętu mieszczącą się w niedużej torbie. Zrobił olbrzymie wrażenie na filmowcach z Hollywood.

Laforet, wcześniej uznany fotograf, po tym fakcie stał się dużym autorytetem w dziedzinie filmowania. Jego blog jest dużym źródłem informacji o sprzęcie i o filmowaniu ogólnie. Dla zainteresowanych ciekawe też będą kilkudniowe warsztaty tematyczne – kilka godzin oglądania, głównie dla początkujących, ale i nie tylko. Trzeba wyszperać w sieci. MKII został też użyty w całym odcinku “Help me” Dr House’a, serialach komediowych BBC, w ujęciach w The Avengers i wielu innych. Ale czemu właśnie 5D MKII? A dlatego, że był pierwszą cyfrową lustrzanką (DLSR) w historii, która mogła nagrywać video 1080p i to bardzo sensownej jakości. Na początku posiadał możliwość zapisu tylko 30fps. Pierwszym DSLR-em (który de facto nie jest DSLR-em lecz MILC-em, bezlusterkowcem), który umożliwiał zapis 1080p/24 był Panasonic Lumix DMC-GH1. Dopiero prawie dwa lata później 5D MKII dostał klatkarze 24 i 25fps. Czułość matrycy MKII pozwala wejść na poziomy ISO wyższe, niż mogą to zrobić kamery filmowe. Dorzućmy do tego estetykę pełnej klatki (FF) – większa niż filmowy format Super 35, dlatego też większe możliwości kontroli głębi ostrości. Co ciekawe, filmowcy używają zwrotu “pełna klatka” dla formatu Super 35, ale my nie będziemy robić takiego bałaganu. Trzymamy się nomenklatury fotograficznej.

sensor_table

5D MKII nie był jedynym modelem, który przyniósł popularność Canonowi w temacie filmowania. Najpopularniejsze były modele z mniejszą matrycą APS-C – tańszy EOS 550D (Rebel T2i) czy droższy EOS 7D. Szczególnie ten pierwszy do dzisiaj jest polecany jako jedna z najtańszych opcji uzyskania dobrej jakości video Full HD.

Bardzo dobry rezultat przy minimalnym budżecie – Canon 550D

A tutaj mój ulubiony twórca Salomon Lightelm i Canon 7D w akcji

Dużym atutem Canonów jest nieoficjalne oprogramowanie Magic Lantern. Początkowo napisane specjalnie dla 5D MKII, ale z biegiem czasu trafiło do większej liczby modeli. Magic Lantern to szereg dodatkowych funkcji dedykowanych głównie do filmowania takich jak zebra, focus peaking, lepsza kontrola audio, histogramy, kontrola nad bit-ratem czy nawet możliwość zapisu 14-bit RAW.

The following two tabs change content below.

Adam Fabian Szewczyk

Ostatnie wpisy Adam Fabian Szewczyk (zobacz wszystkie)

Strona 1 z 612345...Koniec »

Inne wpisy, które mogą cię zainteresować:

4 komentarzy na temat “Film – Lustrzanki, bezlusterkowce, kamery filmowe”

  1. Mariusz pisze:

    Fajny artykuł, dobra dawka wiedzy dla osób które nie miały wcześniej styczności z tematem. :-)

  2. Tomek pisze:

    Adamie, świetny, świetny, świetny artykuł!!!

  3. mst pisze:

    Kawał solidnej roboty.

  4. Dexter pisze:

    Hej.Dzięki za ten artykuł. Świetna sprawa, szczególnie zainspirował mnie David Kong i jego hasło – Working with Less (or, Get Out There and Shoot!) pod którym podpisuję się obiema rękami. Pozdrawiam i życzę dalszego rozwoju tej wyjątkowej strony.

napisz komentarz

Treść