Nowe projekty stałoogniskowych, jasnych obiektywów Panasonica

panasonic_patentysześć nowych schematów obiektywów! Dobrze by było, gdyby choć niektóre doczekały się realizacji…

Niezastąpiony portal egami.blog.s0-net.ne.jp dotarł do opisu następujących konstrukcji optycznych opatentowanych przez Panasonica:

  1. 25 mm f/1,4
    (dokładna ogniskowa to 24,9905 mm, a maksymalny otwór – 1,44954)
  2. 35 mm f/1,8
    (dokładna ogniskowa to 34,3126 mm, a maksymalny otwór – 1,80017)
  3. 43 mm f/1,4
    (dokładna ogniskowa to 43,4936 mm, a maksymalny otwór – 1,45020)
  4. 43 mm f/1,4
    (dokładna ogniskowa to 43,5055 mm, a maksymalny otwór – 1,45010)
  5. 65 mm f/1,8
    (dokładna ogniskowa to 63,9925 mm, a maksymalny otwór – 1,84985)
  6. 100 mm f/2,0
    (dokładna ogniskowa to 97,9983 mm, a maksymalny otwór – 2,05050)

Ciekawe zestawienie, ale miejscami zastanawiające. Po co w tym towarzystwie konstrukcja 25 mm f/1,4, skoro Panasonic ma już taki obiektyw w swojej ofercie? Zbudowany jest on wprawdzie według zupełnie innego schematu budowy i firmowany  przez Leicę, ale jednak jest. To samo dotyczy dwóch konstrukcji 43 mm f/1,4 – po co, skoro już niebawem wejdzie do sprzedaży obiektyw 42,5 mm f/1,2?

65 mm f/1,8 wygląda za to interesująco, a chyba jeszcze bardziej 100 mm f/2,0. To byłoby naprawdę miłe uzupełnienie oferty Mikro Cztery Trzecie, bo w systemie brakuje jeszcze trochę jasnych, stałoogniskowych teleobiektywów. Najdłuższa konstrukcja tego typu to cudowny Olympus 75 mm f/1,8, plus zapowiedziane przez Panasonica na Photokinie 2012 tele 150 mm f/2,8. Ale 100 mm f/2,0 nie ma, a szkoda.

I jeszcze uwaga techniczna. Nie jestem na sto procent pewien, czy dobrze rozumiem przedstawione obok schematy, ale niemal na sto procent już tak. Soczewka, pod którą umieszczona jest strzałka w prawo, to prawie na pewno element przesuwany podczas regulacji ostrości. Ale ciekawsze jest drugie oznaczenie – strzałki góra-dół, umieszczone pod inną soczewką. To najprawdopodobniej symbol mechanizmu stabilizacji optycznej. Możemy go zobaczyć w każdym (!) z prezentowanych poniżej schematów obiektywów. Czyli „jasna stałka” jak najbardziej, ale stabilizacja mimo wszystko może się przydać. I bardzo słusznie!

No, chyba że ma się wydajną stabilizację matrycy… 😉

Źródełko: egami.blog.s0-net.ne.jp

The following two tabs change content below.

Inne wpisy, które mogą cię zainteresować:

3 komentarzy na temat “Nowe projekty stałoogniskowych, jasnych obiektywów Panasonica”

  1. Adam pisze:

    Ciekawe zestawienie – widać, że robią całą gamę obiektywów, żeby mieć całą rozpiętość ogniskowych. Fajne, że jasne są w miarę te obiektywy.

  2. Carlito pisze:

    Ale cały czas czekam na coś dłuższego, w tej chwili 100-300 jest nieco osamotniony. Niemniej jasnych stałek nigdy nie dość 😀

napisz komentarz

Treść